Precies wat u nodig hebt. En uw leerlingen ook
De Alfabetcode is geen klassieke methode, geen boek met lesrecepten die een leerkracht zo kan uitvoeren. (Onder ons: dat is het waar scholen en leerkrachten meestal naar op zoek zijn.) Maar: Exit dyslexie is geen kookboek, het is een boek dat laat zien hoe je een betere kok wordt.
Laat ik dat even uitleggen.
Wat motiveert mensen om iets bijzonders te presteren? In zijn boek Drive. De verrassende waarheid over wat ons motiveert brengt de Amerikaanse auteur Daniel Pink 50 jaar onderzoek over die kwestie bij elkaar. En het antwoord bestaat uit drie elementen: autonomie, meesterschap en doelgerichtheid.
Doelgerichtheid is een cruciale zaak: weten wat we willen bereiken. Visible Learning-auteur John Hattie heeft het daar ook over. De leerkracht is essentieel als het om onderwijskwaliteit gaat. Maar wat in de aanpak van de leerkracht geeft de doorslag? Hatties antwoord: hoe leerkrachten hun taak zien. Wat is eigenlijk hun taak in het leesonderwijs? Leesonderwijs geven? In dat geval geven leerkrachten les om les te geven: erg zinvol lijkt dat niet. Of is het doel: elk kind vlot leren lezen? (Dat is zonder twijfel zinvol.)
Stel, het doel is dus ‘elk kind leren lezen’. Hoe kunnen leerkrachten dat doel dan bereiken? Wat is daarvoor nodig? Pink zegt: meesterschap en autonomie. Meesterschap zou onder meer op de PABO, in de lerarenopleidingen moeten ontstaan. Maar: leren studenten daar wat het schrift is, hoe het schrift werkt?
Als ik daarnaar vraag, krijg ik van jonge leerkrachten altijd hetzelfde antwoord. ‘Neen’. We leren welke methodes er zijn, en krijgen de raad die goed uit te voeren. (Stelt u zich dat eens voor bij koks in opleiding: ‘Hier zijn een paar kookboeken. Volg die maar.’)
Is dat de weg naar meesterschap? En naar autonomie? Hoeveel leerkrachten zijn voor hun onderwijs afhankelijk van de methode die ze uitvoeren? Hoeveel leerkrachten zijn vooral blinde uitvoerders van wat door een team methodemakers is bedacht? (Van methodemakers die vaak het bewijs leveren zelf niet te begrijpen wat het schrift is en hoe het werkt.)
Daarom is Exit dyslexie een ander boek. Een boek dat u doelgerichtheid, meesterschap en autonomie biedt. Het boek dat u, denk ik, nodig hebt, omdat het helpt de briljante leerkracht te worden die u graag zouden willen zijn: iemand die elk kind helpt een vlotte lezer te worden.