Nieuws

De onderwijsmarkt gijzelt het leesonderwijs

In het Nederlandse taalgebied is het met de leesvaardigheid alweer bergaf gegaan. In Vlaanderen is één leerling op vier laaggeletterd, in Nederland één op drie.

Wanneer de leerprestaties vijftien jaar op rij dalen, dachten ze bij De Groene Amsterdammer, is er misschien wel iets structureels gaande, wat niet meteen terug te voeren is op discussies over hoe goed leesonderwijs eruitziet, maar op iets anders: bijvoorbeeld op de verdienmodellen van methodemakers en distribiteurs van lesmateriaal.

Wat die bedrijven verkopen is immers vooral gemak: uitgewerkte lespakketten, apps die het nakijkwerk doen en prestaties bijhouden. Leerkrachten missen het kader om goed te kiezen, onafhankelijk advies is wegbezuinigd. Het resultaat is een stille, maar complete uitbesteding van didactisch vakmanschap. Uitgevers, adviesbureaus en bijlesbedrijven worden daar beter van. Leerlingen en leerkrachten niet: ‘We experimenteren op kinderen.’

Tot zover de samenvatting. Het hele verhaal leest u in De Groene Amsterdammer van 14 december 2023. (De Aap, nood, mis-afbeelding hierboven staat op de cover van dat nummer.)

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.