Leer elk kind lezen

Rijmen



Kleuterlezen

Kleuterlezen

Als je een vlotte lezer wilt worden, moet je foneembewustzijn ontwikkelen. Daarover is zowat iedereen het eens en daarom zit training in foneembewustzijn in vrijwel elke methode. Toch lijken sommige kinderen het maar niet te leren. Dan is er toch iets met ze aan de hand?

Neen.

Training in foneembewustzijn is in de meeste methodes hoofdzakelijk rijmen. Rijmwoorden zoeken is prettig, maar van alle dingen die je kunt doen is uitgerekend rijmen de activiteit die de kleinste garantie geeft op succesvol leren lezen. Kinderen die kunnen uitvissen welke klanken er in vlag te horen zijn, hoeveel klanken er in vlag te horen zijn, wat er gebeurt als ze de /a/ in vlag vervangen door een /u/ gaan veel beter beslagen het lees-ijs op dan kinderen die voornamelijk hebben gerijmd.

Voor wie het wil nalezen: The Dyslexia Debate, pagina 44-45. Elliott en Grigorenko constateren daar dat het zo is, maar ze leggen niet uit waarom. De verklaring ligt nochtans voor de hand.

Woorden zijn rijmwoorden als alle klanken vanaf de laatste beklemtoonde klinker dezelfde zijn. Wie op zoek is naar rijmwoorden is dus niet geïnteresseerd in afzonderlijke klanken. Wat telt zijn identieke opeenvolgingen van klanken. Maar zo werkt een alfabetisch schrift niet: in zo’n systeem staan de tekens voor klanken, niet voor klanksequenties. Anders gezegd: rijmoefeningen leiden de kinderen af van datgene waar het in het schrift echt om gaat.

Voor kleuters die zelfstandig (wat klinkt dat goed!) met een werkblaadje aan de slag moeten, is allemaal nog een beetje erger. Er zijn plaatjes met woorden eronder en de bedoeling is dat er bij de rijmwoorden evenveel stippen komen. Omdat kleuters de woorden niet kunnen lezen en omdat plaatjes niet rijmen, zit er niet anders op dan raden wat het plaatje voorstelt. Dat is lastig. Is dit een das of een sjaal, een haas of een konijn, een muis of een rat? Maar als we het goed doen is de juf blij, want we zijn goed in kleuterlezen. In iets wat kinderen beweert voor te bereiden op leren lezen, maar wat vooral laat zien wat lezen niet is: plaatjes kijken, raden, rijmen.

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een video die u niet mag zien

Klik op de afbeelding. Dan ziet u waarom dat niet mag.

Nikslexie: de Alfabetcode-film

Klik op de afbeelding om de documentaire te bekijken.

Basiskoppelingen oefent u zo

Klanken herkennen? Letters schrijven? Basiskoppelingen maken? Klik op de afbeelding en kijk hoe dat gaat.

Vlotheid trainen gaat zo

Klik op de afbeelding om de tutorial te bekijken.

De Alfabetcode bij Van Gils en Gasten

Klik op de afbeelding om een fragment van het gesprek te bekijken.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux