Leer elk kind lezen

Gevaarlijke methodes



102240-60c46764a5-28679‘Als het kind een leraar treft die slaafs de lesmethode volgt en niet kritisch beoordeelt of alle activiteiten doelgericht zijn, loopt het serieus het risico laaggeletterd te worden’, zegt een van de deskundigen die voor staatssecretaris van onderwijs Sander Dekker de vraag moesten beantwoorden of lesmethodes kinderen dyslectisch maken. Methodes zijn dus best wel eens gevaarlijk.

Toch is er volgens Dekkers adviseurs geen bewijs dat inadequate methodes tot dyslexie leiden. De belangrijkste onderwijsfactoren bij het voorkomen van ernstige moeilijkheden met lezen en spellen zijn de leraar en de aanpak die hij hanteert.

Dat is een bokkensprong van formaat. Laten we hem hypothetisch even overdoen in een ander beleidsdomein. Stel, we zien het aantal verkeersongevallen met doden en zwaar gewonden de laatste tijd almaar stijgen. Iemand in de Tweede Kamer vraagt zich af of de autoconstructeurs hun inspanningen niet te eenzijdig op CO2 hebben gericht. De bevoegde bewindsman laat dat uitzoeken. En ja, er rijden nogal wat auto’s rond met een onvoorspelbare stuurinrichting, met klappende banden en haperende remmen. ‘Maar’, zo besluit hij in zijn antwoord, ‘er is geen bewijs dat deze constructiefouten tot ongevallen leiden. De belangrijkste factoren bij het voorkomen van ongevallen zijn de chauffeur en zijn rijstijl.’

Wat denkt u: applaus op alle banken? Of hoongelach en tumult? En misschien zelfs een stevig potje onderzoeksjournalistiek over wiens belangen die bewindsman eigenlijk dient. Die van de autoconstructeurs? Die van de revalidatiecentra? Of die van de uitvaartsector?

Niets van dat alles voor de leerkrachten die zelf maar moeten uitzoeken hoe ze van een inadequate methode iets effectiefs kunnen maken. Niets voor de duizenden kinderen die door deze vrijbrief aan de commerciële methodemakers nooit vlotte lezers zullen worden. Voor hen kennelijk alleen maar onverschilligheid.

Wie wordt er beter van die onverschilligheid? De methodemakers, de dyslexie-expertisecentra, de producenten van compenserende software. De leerkrachten niet, de leerlingen nog veel minder. Kortom, de handelaren. En hoe duur hun koopwaar ook is, veilig of effectief hoeft die niet te zijn. Alles wat mis gaat, is voor rekening van de consument.

 

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een video die u niet mag zien

Klik op de afbeelding. Dan ziet u waarom dat niet mag.

Nikslexie: de Alfabetcode-film

Klik op de afbeelding om de documentaire te bekijken.

Basiskoppelingen oefent u zo

Klanken herkennen? Letters schrijven? Basiskoppelingen maken? Klik op de afbeelding en kijk hoe dat gaat.

Vlotheid trainen gaat zo

Klik op de afbeelding om de tutorial te bekijken.

De Alfabetcode bij Van Gils en Gasten

Klik op de afbeelding om een fragment van het gesprek te bekijken.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux