In juni van dit jaar bracht Nieuwsuur een reportage van zo’n zeven minuten over hoe slecht kinderen in Nederland leren lezen. Bijna 18 procent van de veertienjarigen is laaggeletterd. Dat cijfer is laatste jaren fors gestegen.
‘Het is een schande’, zegt Kees Vernooy in de film. ‘Een vorm van discriminatie,’ zegt schooldirecteur Martine van Tilburg, ‘waarbij je wetens en willens jongeren de kans ontneemt om verder te ontwikkelen.’
‘En dit,’ zegt de Nieuwsuur, ‘terwijl ieder kind kan leren lezen. Maar daar is wel tijd, aandacht en een goede docent voor nodig.’
De Nieuwsuur-video roept vragen op. Hij gaat over de toestand in Nederland. Welke redenen hebben we om aan te nemen dat Vlaanderen veel beter doet? En vooral: wat doen we daar dan aan? Wat maakt van docenten goede docenten, wat doen ze anders dan minder goede?
Vanaf 25 september leest u in Dwaalspoor-opvolger Exit dyslexie wat ik op die vragen zou antwoorden.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.