Leer elk kind lezen

Breinonderzoek kan geen dyslexie aantonen



hersenendoorsnee NormaalU kent ze wel, de plaatjes met hersenscans die zowat elke dyslexie-website  en elk dyslexieboek een wetenschappelijk decorum geven. Eerst een vlotte lezer in actie, vervolgens een dyslectische. Het verschil is duidelijk: vlotte lezers activeren vooral circuits achteraan in de linkerhersenhelft, dyslectische lezers rekenen vooral op de gebieden vooraan in het brein.

hersenendoorsnee DyslectischHeel wat lezers (en helaas ook schrijvers) van dyslexiesites en -boeken interpreteren die plaatjes als het bewijs dat dyslexie het gevolg is van een aantoonbaar anders werkend brein.

Die interpretatie is om twee redenen fout.

Ex-dyslectisch, na succesvolle interventie dus.

Ex-dyslectisch, na succesvolle interventie dus.

Eén: hersenscans laten zien dat er een verband is tussen hoe vlot mensen lezen en welke hersendelen bij het lezen worden geactiveerd. Het is erg verleidelijk om te daaruit af te leiden dat de prestaties voor lezen bepaald worden door wat er in het brein gebeurt. Maar die interpretatie wordt tegengesproken door – jawel – breinonderzoek bij dyslectische lezers die een succesvol interventieprogramma achter de rug hebben. Ex-dyslectische breinen activeren dezelfde gebieden als vlot lezende. Anders gezegd: de activatiepatronen in de hersenen bepalen niet of een kind kan leren lezen, maar de manier waarop kinderen leren lezen bepaalt welke hersendelen bij het lezen worden geactiveerd.

Twee: plaatjes met hersenscans laten geen individuen zien, maar grootste gemene delers. Dat wil zeggen: neem een groep vlot lezende kinderen, maak een hersenscan terwijl ze lezen en gemiddeld krijgt u te zien wat er op het plaatje helemaal bovenaan staat. Bij een groep dyslectische lezers krijgt u iets te zien wat meestal erg lijkt op het plaatje in het midden. Individuen wijken van die gemiddelden af. En wel in die mate dat een breinonderzoek nooit kan constateren dat bijvoorbeeld Bas wél dyslectisch is en Ada niet.

Zoals Julian Elliott en Elena Grigorenko in  The Dyslexia Debate, hun recente overzicht van ruim honderd jaar dyslexie, betogen: dyslexie kan op geen enkele manier worden vastgesteld, ook niet met breinonderzoek.

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een video die u niet mag zien

Klik op de afbeelding. Dan ziet u waarom dat niet mag.

Nikslexie: de Alfabetcode-film

Klik op de afbeelding om de documentaire te bekijken.

Basiskoppelingen oefent u zo

Klanken herkennen? Letters schrijven? Basiskoppelingen maken? Klik op de afbeelding en kijk hoe dat gaat.

Vlotheid trainen gaat zo

Klik op de afbeelding om de tutorial te bekijken.

De Alfabetcode bij Van Gils en Gasten

Klik op de afbeelding om een fragment van het gesprek te bekijken.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux