Leer elk kind lezen

Wie krijgt dyslexie?



Wie krijgt dyslexie? En wie krijgt er geen?

De Universiteit Amsterdam meldt dat promotie-onderzoek in de Pedagogiek een antwoord heeft opgeleverd. Samengevat komt het hierop neer: kinderen met dyslectische ouders worden tien keer vaker dyslectisch dan kinderen met ouders die vlot lezen. (Klik hier.)

‘In het onderzoek,’ zo luidt de aankondiging, ‘werden kinderen met en zonder familiair risico vanaf de geboorte 9 jaar lang gevolgd. Nadat ze een paar jaar leesonderwijs hadden gehad, kon worden vastgesteld welke risicokinderen dyslexie hadden ontwikkeld.’

Nadat ze een paar jaar leesonderwijs hadden gehad, dus.

Dit is een opmerkelijke redenering. Als leesonderwijs niets (of te weinig) oplevert, dan moeten we naar de ouders van de kinderen kijken om erachter te komen wat er aan de hand is. Maakt het dan echt niets uit of dat leesonderwijs goed of slecht is? Is leesonderwijs per definitie goed leesonderwijs?

Het ziet ernaar uit dat het Amsterdamse onderzoek een factor over het hoofd heeft gezien: misschien niet de meest sexy factor, maar wel een beslissende.

 

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux