Leer elk kind lezen

Wat leerlingen nodig hebben, als ze niet leren



systems-thinkingJohn Hattie in Leren zichtbaar maken: “Een stevige les die we hebben geleerd van de resultaten van Visible Learning is dat, als leerlingen niet leren, ze meestal niet ‘meer’, maar ‘anders’ les moeten krijgen. […] Een van de grotere problemen is hoe leraren worden overtuigd hun manier van lesgeven te veranderen, omdat menigeen zich een manier eigen heeft gemaakt en die de rest van zijn werkzame leven met wat variaties gebruikt. Omdat ze er zo lang mee hebben gewerkt, kunnen ze uitgebreid vertellen over waarom de methode voldoet. Waarom zouden ze dan het risico nemen en iets anders gaan doen dan wat goed lijkt te werken. Leraren hebben op zich niets tegen verandering, maar ze willen niet worden veranderd. De vraag is of de aanpak echt voor alle leerlingen werkt.” (Als u het wilt nalezen: p. 114-115. In de oorspronkelijke Engelse uitgave: p. 83-84.)

Een stevige les die we leren uit ruim honderd jaar leerplichtonderwijs is dat een substantiële groep kinderen nog steeds niet goed leert lezen. Die moeten dus niet ‘meer’, maar ‘anders’ les krijgen. De Alfabetcode is een antwoord op de vraag hoe ‘anders’ er dan wel zou kunnen uitzien.

En als u bang bent dat een andere aanpak voor die leerlingen verwarrend zal uitpakken, dan zeggen Hatties cijfers dat u het er tóch op moet wagen. Want van ‘meer van hetzelfde’ gaan die leerlingen niet plotseling wél leren.

No Comments Yet

Leave a Reply

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux