Leer elk kind lezen

Waarom uw kind niet leert lezen?



cover-onsonderwijsOmdat het niet echt moet. Simpele vraag, schokkend antwoord. En toch is het zo.

Zowel in Vlaanderen als in Nederland bepaalt de overheid wat kinderen in elk geval op school moeten leren. Preciezer gezegd: wat kinderen aan het eind van een schoolcarrière moeten kunnen. In Nederland heten die dingen kerndoelen, in Vlaanderen eindtermen.

Als u verwacht dat kinderen op school vlot moeten leren lezen, bereidt u zich nu beter voor op een verrassing. Over Lezen schrijft het Kerndoelenboekje dit: ‘De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.’  De tekst over de Vlaamse eindtermen komt op hetzelfde neer: kinderen moeten informatie kunnen achterhalen. Hoeveel moeite, hoeveel tijd, hoeveel gesukkel hen dat mag kosten, maakt geen donder uit. Als ze de informatie kunnen achterhalen, is het allang goed.

U kunt de waarheid dus maar beter onder ogen zien: van de onderwijsministers hoeft uw kind helemaal geen vlotte lezer te worden.

cover-eindadvies-o2032Sterker nog. Op initiatief van die ministers zijn er grote maatschappelijke debatten gevoerd over hoe het onderwijs van de 21e eeuw er moet uitzien: Onderwijs 2032 in Nederland, Van Lerensbelang in Vlaanderen. In de eindrapporten bij die debatten: geen letter over lezen. Als de rapportenschrijvers hun zin krijgen, zullen leerlingen op de school van de 21 eeuw aan hun persoonlijkheid werken, ze zullen creatief leren zijn en probleemoplossend denken oefenen. Maar dat allemaal desnoods ongeletterd.

Tenzij de onderwijsministers willen zien wat de deelnemers aan de debatten uit het oog zijn verloren en lezen eindelijk in de kerndoelen of de eindtermen opnemen. Zes woorden, meer hebben ze daar niet voor nodig: ‘Elk kind is een vlotte lezer.’

No Comments Yet

Leave a Reply

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux