Leer elk kind lezen

Waarom onderwijsministeries de verkeerde prioriteiten stellen



john-hattie politiekVisible Learning-auteur John Hattie komt met een opmerkelijk lijstje op de proppen: The Politics of Distraction, vijf dingen die de aandacht afleiden van wat echt werkt in het onderwijs, maar die wel razend populair zijn onder beleidsmakers. Even kijken.

  1. Houd de ouders tevreden. Ouders willen kleine klassen en een school die bij hun kind past. Toch moet de vrije schoolkeuze niet de eerste zorg zijn van de beleidsmakers. Veel belangrijker is dat elke school goed onderwijs biedt. Zodat het niet uitmaakt op welke school een kind terecht komt.
  2. Verbeter de infrastructuur. We verwachten altijd veel van moderne curricula en moderne gebouwen. Voor beter onderwijs zorgen die alleen wanneer leerkrachten leren hoe ze beter onderwijs geven in die nieuwe infrastructuur.
  3. Elke leerling zijn individuele ontwikkelingsplan. De zoektocht naar de talenten die elk kind heeft, begint in de kleuterklas en begeleidt elke leerling naar de plek waar hij die talenten kan ontwikkelen op de manier en het tempo die het best bij hem passen. Hoe aannemelijk dat ook klinkt, over wat ‘leren op de kleuterschool’ echt wil zeggen, is niet eens een begin van discussie. Dat talent de doorslaggevende factor zou zijn in een succesvolle schoolcarrière is hoogst discutabel, en dat elke leerling zijn eigen leerstijl heeft en het best op zijn eigen tempo leert, is klinkklare onzin.
  4. Verbeter de organisatie van de scholen. Wat, hoeveel en hoe goed er wordt geleerd, hangt af van wat er in de klas gebeurt. Toch discussiëren beleidsmakers liever over het schooltype dat het best aangepast zou zijn aan deze tijd. Daarom gaan hun discussies over langere of kortere schooldagen, over de nieuwe studierichtingen over de spreiding van de vakanties.
  5. Manage de leerkracht. Modernere lerarenopleidingen, bonussen voor leerkrachten die goed presteren, begeleiding voor wie het krijtbord niet goed durft te vervangen door een smart board. Toch is er geen enkel bewijs, zelfs geen indicatie, dat leerlingen meer leren bij een leerkracht die dat allemaal achter de rug heeft.

innovation unit_logoVergelijk Hatties lijstje nu even met de 10 ideeën die de Britse Innovation Unit laatst presenteerde om het onderwijs sterker te doen aansluiten bij de veranderingen die zich buiten de school afspelen.  (Voor de volledige tekst, klik hier.)

 

  1. Maak het lessenrooster flexibeler: lessen moeten niet allemaal even lang duren en leerlingen moeten zelf kunnen bepalen hoe ze de tijd verdelen tussen werk voor verschillende vakken.
  2. Gebruik de ruimte anders: geen klassieke klaslokalen, maar open ruimtes, overleglokalen, lokalen met verplaatsbaar meubilair en snelle internettoegang.
  3. Maak het onderwijs persoonlijker: leerlingen verschillen, en dus verschillen hun leerervaringen en leermotivaties.
  4. Gebruik moderne technologie om het onderwijs te versterken.
  5. Werk meer met levensechte, relevante projecten.
  6. Laat leerlingen ook eens leerkrachten zijn.
  7. Help leerkrachten om te blijven bijleren: leerkrachten moeten door de overheid krachtdadig ondersteund worden in hun deskundigheidsbevordering.
  8. Evalueer wat er écht toe doet: evalueren we de mate waarin leerlingen de sleutelcompetenties van de 21ste eeuw beheersen?
  9. Werk samen met het gezin, niet alleen met kinderen: ouderbetrokkenheid heeft een positieve impact op schoolsucces.
  10. Geef een stem aan de leerlingen: door echte leerling-participatie kan een basishouding groeien om na het schoolleven bij te dragen aan het creëren van een meer harmonieuze samenleving.

Hoe kunnen Hatties lijst en die van de Britse denktank zo van elkaar verschillen?  Hoe kan het dat bijna alles wat volgens Innovation Unit moet, volgens Hattie naast de kwestie is?

Antwoord: Innovation Unit werkt voor de Britse overheid, voor de beleidsmakers, de politiek dus. Daarom volgt Innovation Unit een andere logica dan Hattie. Voor Hattie is een goede onderwijspolitiek er een die ervoor zorgt dat kinderen meer leren. Politici zien dat vaak anders. Of een maatregel bij de kiezer in goede aarde valt, is vaak belangrijker dan het werkelijke effect ervan. Want naar dat effect is toch nog raden als er weer verkiezingen zijn.

Wilt u het Hattie liever zelf horen zeggen? Geen probleem.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux