Leer elk kind lezen

Waarom oefenen soms niet helpt



Sommige kinderen blijven vastlopen op de zogenaamde kleine woordjes: op en en een bijvoorbeeld. In 2003 publiceerde Nature  een artikel waaruit moest blijken dat het effect van oefenen op die woordjes beperkt is: we worden er geen perfecte lezers van. Als de instructie voor de oefening niet deugde, klopt dat. Meestal dus. Dat zit zo.

Een rijpe banaan

Een rijpe banaan

Stel, de juf heeft voor haar klas twee bananen meegebracht. Een van die bananen is klein, erg krom en groen, de andere heeft een bocht en nadien een lang recht stuk en is helemaal geel. Daar gaan we nu iets over leren: ‘Kijk kinderen, deze is rijp, en deze niet.’ De klas gaat flink oefenen : rijp, niet rijp, alweer niet rijp, dit is de rijpe, enzovoort. En nu komt de proef op de som. De juf neemt haar klas mee de markt. Opdracht: zoek elk één rijpe banaan uit en koop die.

Wat brengen de kinderen mee? Sommige een grote groene, sommige een niet al te kromme groene. Met deze kinderen zal de juf nog wat oefenen. Andere kinderen brengen een gele mee. Die is rijp en dus denkt de juf dat de kinderen die hem hebben gekocht geen extra oefentijd nodig hebben. Maar eigenlijk weet ze dat niet: misschien zochten die kinderen een grote banaan en hebben ze toevallig een gele genomen.

Samengevat: als je kinderen niet uitlegt waaraan je ziet of een banaan rijp is, weet je nooit of de kinderen het weten. En er zijn meer kinderen die het niet weten dan je denkt. Bedenk: wie een groene banaan kocht, had het zeker niet door, maar wie een gele kocht misschien ook niet.

Bovendien: als je niet uitgelegd hebt waaraan je ziet of een banaan rijp is, zijn oefeningen met rijpe en onrijpe bananen raadspelletjes, meer niet.

Met letters en woorden is het net hetzelfde. Als je kinderen niet uitlegt waaraan je ziet dat deze letter een b is, dan houden ze een d misschien ook wel voor een b. En als je ze niet uitlegt waaraan je ziet dat dit woord een is en dat woord en, dan kun je inderdaad de zogenaamde kleine woordjes blijven oefenen: voor de kinderen blijft het raden. Net als met de bananen. En daarom vallen ze uit de boot.

Kinderen hebben goede instructie nodig: bewuste kennis over klanken en hoe die woorden vormen; bewuste kennis over letters, over hoe ze worden geconstrueerd en hoe ze met die klanken samenhangen. Als ze met de Alfabetcode en Schrift leren kinderen  lezen door te leren schrijven, krijgen ze die instructie. En als ze die gekregen hebben, helpt oefenen wel.

Lees ook: Een automatiseringsprobleem?

 

 

 

 

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux