Leer elk kind lezen

Veel computers, slechtere prestaties



school-computer-scienceOm leerlingen vertrouwd te maken met het gebruik van informaticatechnologie (ICT) en om de digitale kloof te dichten, kunnen scholen beter het niveau van begrijpend lezen en rekenen van hun leerlingen opkrikken dan te investeren in computers en internetverbindingen.

Dat is de conclusie van de studie Students, Computers and Learning, die de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) uitvoerde in 31 landen, van China, over Europa, tot de VS.

Als elke leerling een basisniveau in begrijpend lezen en wiskunde bereikt, zal dat ‘in onze digitale wereld meer bijdragen tot gelijke kansen dan simpelweg de toegang tot hoogtechnologische apparaten en diensten te vergroten of te subsidiëren’, zegt de studie.

Landen die het meest van technologie en computers gebruik maken, zien de schoolresultaten voor begrijpend lezen achteruitgaan. En: in een aantal van de toplanden in wiskunde en digitale kennis, zoals Zuid-Korea en China, wordt relatief weinig van computers gebruik gemaakt bij het onderwijs.

Mocht u dat verbazen: kinderen die op school met computers hebben leren werken, kunnen – als het goed is – met computers werken. Kinderen die goed hebben leren rekenen en begrijpend lezen, kunnen hun verstand gebruiken. Daardoor kunnen ze het verwerven van digitale kennis er makkelijk bij nemen.

Bronnen: Knack, Metro, nu.nl

Nog geen commentaren

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

De Alfabetcode bij Van Gils en Gasten

Klik op de afbeelding om het gesprek te bekijken.

Nikslexie: de Alfabetcode-film

Klik op de afbeelding om de documentaire te bekijken.

Basiskoppelingen oefent u zo

Klanken herkennen? Letters schrijven? Basiskoppelingen maken? Klik op de afbeelding en kijk hoe dat gaat.

Vlotheid trainen gaat zo

Klik op de afbeelding om de tutorial te bekijken.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux