Leer elk kind lezen

Vanuit kinderperspectief



Kinderen hebben andere problemen dan volwassenen.

Kinderen hebben andere problemen dan volwassenen.

Voor wie iets wil snappen, is verwarring een pijniging. Voor kinderen die willen snappen hoe  lezen en schrijven gaat, is dat niet anders. De Alfabetcode mijdt verwarring als de pest.

De toetssteen zijn de kinderen: wat vinden kinderen helder, wat vinden ze verwarrend? Daarom is Alfabetcode-instructie vanuit hun perspectief ontworpen.

Bijvoorbeeld: de meeste methodemakers lijken ‘Ik hoor de klinker kort, ik zorg dat de medeklinker dubbel wordt’ wel een leuke en kindvriendelijke manier te vinden  om de medeklinkerverdubbeling in woorden als katten en kippen uit te leggen. En als kinderen ermee vastlopen vragen ze zich af wat er met de kinderen scheelt.

Het leuke rijmpje verklaart de dubbele p in kippen, maar niet de enkele in papier. Voor de leerkracht is die geen probleem, voor kinderen die alles moeten leren wel.

Als u het leesonderwijs vanuit het perspectief van de kinderen bekijkt, vindt u hopen van die fouten. Als u oplossingen voor die fouten wilt, komt u uit bij de Alfabetcode.

No Comments Yet

Leave a Reply

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux