Leer elk kind lezen

Ben ik dan een slechte leerkracht?



Absoluut niet. U bent een leerkracht die naar oplossingen zoekt, anders was u niet op deze website terechtgekomen.

Maar dat verandert niets aan het feit dat problemen met lezen meestal symptomen zijn van kwaliteitsproblemen in het onderwijs. Hoe zit dat dan?

Welke renner wint nog een race op de fiets waarmee Odiel Defraeye in 1912 de Tour won?

Welke renner wint nog een race op de fiets waarmee Odiel Defraeye in 1912 de Tour won?

Een element is dat leerkrachten werd geleerd dat ze sommige kinderen niet kunnen leren lezen. En dat het de taak van de leerkracht deze kinderen zo gauw mogelijk te ontdekken. Leerkrachten werd dus afgeleerd te streven naar datgene wat ze eigenlijk wilden bereiken: dat elk kind een goede lezer werd.

Een tweede element is dat de leerkrachten met foute methodes moesten werken: methodes die de kinderen, maar ook de leerkrachten zelf misleidden. (Hoe dan wel, leest u in Dwaalspoor dyslexie en zowat overal op deze website.) Anders gezegd, niet de kinderen kwamen gehandicapt aan de start, maar de leerkrachten. En wel omdat het materiaal waarmee ze moesten werken niet deugde.

Wat betekent dat? Zet een goede renner aan de start met een slechte fiets, en u weet: die wint de race niet. Wat we met Alfabetcode en Schrift doen, is de leerkrachten een goede fiets geven: het materiaal dat ze nodig hebben om de briljante leerkracht te worden die ze zouden kunnen zijn, de leerkracht die elk kind in zijn klas leert lezen.

 

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux