Leer elk kind lezen

Twee aanpakken door elkaar?



Overleggen en uitleggen, daar komt u niet onderuit.

Overleggen en uitleggen, daar komt u niet onderuit.

Wees open. Vertel uw cliënt en de ouders dat het probleem op school is ontstaan en niet in het brein of in de genen van het kind. Dat het probleem bijgevolg alleen maar op te lossen is door de zaken eens anders aan te pakken dan op school gebeurt.

Leg vooral de ouders met een paar duidelijke voorbeelden uit wat de problemen van hun kind te maken hebben met de aanpak op school. Leg ze uit dat een andere aanpak die problemen had kunnen vermijden. En maak ten slotte ook duidelijk dat schade herstellen lastiger is dan schade voorkomen.

Natuurlijk zullen ouders zich afvragen of twee verschillende aanpakken niet voor verwarring zorgen, en of dat wel goed kan komen. Het antwoord is: de problemen die u probeert op te lossen zijn niet ontstaan omdat u met de Alfabetcode verwarring bent gaan stichten. Integendeel: de verwarring is met de aanpak op school begonnen gaat het kind in kwestie met de Alfabetcode uit zijn verwarring helpen. De kans is bijzonder klein dat dat zou lukken met de methode die de verwarring heeft veroorzaakt, denkt u niet?

Vraag de ouders mee te werken. Met twee keer per week een consult van een half uur redt geen enkel kind het. Als dat kan, laat u een van de ouders gewoon meedoen als u met een kind werkt. Dan hoeft u veel minder uit te leggen als u ze vraagt tussen de consulten door te oefenen met materiaal dat u meegeeft.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux