Leer elk kind lezen

Doe altijd ook schrijven



Handschrift is vaak de sleutel. Als u dat goed aanpakt, ziek kinderen snel dat ze wel kunnen vooruitkomen. En ze komen ook echt vooruit.

Handschrift is vaak de sleutel. Als u dat goed aanpakt, zien kinderen snel dat ze wel kunnen vooruitkomen. En ze komen ook echt vooruit.

Misschien komt u in de verleiding kinderen met leesproblemen alleen maar te laten lezen. Dat is geen goed idee.

Meer dan eens hebben we kinderen gezien die er maar niet in slaagden hun tempo op te drijven omdat ze voortdurend vastliepen op de kleine woordjes: en, een, de, die, van, af, of enzovoort, u ken ze wel. Leesoefeningen en allerlei pogingen tot inprenten, sessies met flitskaarten en dergelijke dingen, leverden dan weinig meer op dan frustratie: het wil maar niet lukken.

Kleine woordjes zijn vaak de moeilijkst in te nemen burchten van de verkeerde leesstrategie die woorden globaal ziet: de woordjes zijn zo kort dat segmenteren overbodig lijkt en dus blijven kinderen proberen ze als gehelen te zien. Hoe doorbreekt u dat?

Door ze te laten schrijven. Door te controleren of bij het schrijven een goede strategie wordt gevolgd. Vraag dus ook als het goed op papier komt waarom het kind niet die letters (en geen andere) geschreven heeft. Geef onmiddellijk feedback, niet aan het eind van het lijstje van twintig woordjes, maar na elk woord.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux