Leer elk kind lezen

Renate Valtin over oplossingen voor dyslexie



Renate Valtin: 'De uitval voor lezen heeft veel te maken met een tekort aan verantwoordelijkheidszin op de scholen.'

Renate Valtin: ‘De uitval voor lezen heeft veel te maken met een tekort aan verantwoordelijkheidszin op de scholen.’

In Duitsland is het begrip dyslexie nagenoeg onbekend. Maar het fenomeen niet.  Legasthenie heet het daar. Of ook wel LRS: Lese- und Rechtschreibungsschwäche.

Eén van de specialisten ter zake, de momenteel in Berlijn werkende hoogleraar Renate Valtin, neemt het begrip Legasthenie (en dus ook het begrip dyslexie) onder vuur.  Een dergelijk concept, stelt ze in haar presentatie Legasthenie ist heilbar, is noch theoretisch  noch diagnostisch zinvol en bovendien therapeutisch onbruikbaar (dia’s 4 en 5).

Wat tot moeilijkheden leidt is geen aangeboren defect, maar in de eerste plaats een tekort aan cognitieve helderheid, aan goede instructie dus (dia 12). En ook een tekort aan verantwoordelijkheidszin. In het PIRLS-IGLU-onderzoek van 2006 kregen schooldirecties onder meer de volgende stelling voorgeschoteld: ‘Uitvallende leerlingen worden op onze school als een probleem van de school beschouwd en niet zozeer als een probleem van die leerlingen.’

Slechts 2.2 procent van de ondervraagden is het met die stelling eens (dia 11).

Een vergelijking maakt duidelijk wat dat betekent. Stel, bij rijschool Rij maar an slaagt 75 procent van de cursisten bij de eerste poging voor het rijexamen. Na precies even veel uren rijles slaagt bij En nu op weg 95 procent. Maar volgens  Rij maar an heeft dat niets met de aanpak van de rijinstructeurs te maken. Gelooft u dat?

Waarom zou u de schooldirecties die geen verband zien tussen  hun aanpak en de gebrekkige  leesvaardigheid van hun leerlingen dan wel geloven?

Lees ook: Psychologische moeilijkheden, Dyslexie-expertise: de spelregels

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux