Leer elk kind lezen

Niet lezen is wél erg



Kelly Gallagher, auteur van Readicide.

Kelly Gallagher, auteur van Readicide (2009).

Voor de systematische manier waarop de liefde voor boeken en lezen om zeep wordt geholpen heeft de Californische geletterdheidsexpert Kelly Gallagher de term readicide bedacht. Dat klinkt alsof het om iets heel naars gaat (van het type genocide of pesticide) en dat is ook zo.

De 10 procent gulzigste lezers lezen zowat 200 keer meer dan de 10 procent zuinigste. Die laatste lezen buiten school gemiddeld 8000 woorden per jaar. Gretige lezers hebben daar hooguit twee dagen voor nodig. Uiteraard breidt hun woordenschat zich veel sneller uit. Maar dat is niet alles. De ene studie na de andere toont aan dat lezers simpelweg meer weten: zowel over praktische dingen – hoe werkt van een carburator? -, als over abstractere – waarom is de scheiding der machten een goed idee?

Minstens even belangrijk: gretige lezers zijn beter in het herkennen van foute informatie. Gretige lezers zijn kritische lezers, gretige televisiekijkers zijn veel meer geneigd gehoor te geven aan de alarmerende waan van de dag.

Wat kinderen nodig hebben is in de eerste plaats effectief leesonderwijs. Daarnaast: toegang tot karrenvrachten boeken over alle denkbare onderwerpen, – genoeg om elke dag zo’n boek mee naar huis te kunnen nemen. En verder: goed geïnformeerde leraren die hen voor elk onderwerp de weg wijzen naar een niet te missen boek. Ten slotte: tijd om die niet te missen boeken te lezen en tijd om over die niet te missen boeken te praten.

Wat kinderen niet nodig hebben: een troostrijk praatje over Walt Disney en Bill Gates die ook niet goed waren met letters en dat het dus allemaal niet zo erg is.

Niet lezen is namelijk wél erg. Lezen redt levens, lezen schept kansen. Moeizaam lezende kinderen opgeven ontneemt hen die kansen. Voor die fout hebben we nu een woord: readicide.

No Comments Yet

Leave a Reply

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux