Leer elk kind lezen

John Hattie over etiketten



John Hattie

John Hattie: ‘Leerlingen etiketten opplakken is zowat het ergste wat er op school kan gebeuren.’

Het Duitse blad Der Spiegel brengt een interview met onderwijskundige John Hattie. Omdat er momenteel in Duitsland een debat woedt over hoe lang de middelbare school moet duren, wordt Hatties mening gevraagd. ‘Zulke discussies,‘ zegt hij, ‘leiden vooral de aandacht af van de dingen die er echt toe doen in het onderwijs. We zouden ons moeten bezighouden met de vraag hoe leerlingen in de tijd die ze op school zitten het best leren, en niet met structuurdebatten.’

Ook in Vlaanderen is er momenteel nogal wat opwinding over de vraag of en hoe het secundair onderwijs moeten worden hervormd. Voor de kwaliteit van het debat zou het beslist niet slecht zijn, als de deelnemers een beetje Hattie tot zich zouden nemen. Maar dit terzijde.

Even verderop gaat het interview over de sociale verantwoordelijkheid van de school. Een fragment in vertaling:

Hattie: Ik zou ook graag de armoede uit onze samenleving verdrijven, maar als leraar zal me dat waarschijnlijk niet lukken. De school heeft een sociale verantwoordelijkheid, maar ze kan niet alle problemen oplossen.

SPIEGEL: Hoe kunnen leraren hun sociale verantwoordelijkheid opnemen?

Hattie: Door leerlingen geen etiketten op te plakken en ze in bepaalde categorieën onder te brengen. Dat is het ergste wat er kan gebeuren. Ik zeg niet dat er geen verschillen tussen leerlingen zijn. Maar ze worden al te vaak gebruikt om uit te leggen waarom iemand op school zwak moet zijn.

Einde fragment.

Samengevat: kinderen leren lezen is sociale verantwoordelijkheid opnemen; kinderen dyslectisch noemen is sociale verantwoordelijkheid ontlopen.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux