Leer elk kind lezen

John Hattie over dyslexie



John Hatties krachttoer: Visible Learning, een synthese van meer dan 800 meta-studies over wat in welke mate werkt in het onderwijs.

John Hatties krachttoer: Visible Learning, een synthese van meer dan 800 meta-studies over wat in welke mate werkt in het onderwijs.

‘Als iemand zegt dat hij dyslectisch is en ik antwoord dat ik dat kan oplossen, worden mensen vaak boos. Maar leesproblemen kunnen inderdaad worden opgelost. Als je met een probleem naar de dokter gaat en die antwoordt dat er iets aan te doen is, ben je toch blij? Als je een label gebruikt als een reden waarom een kind iets niet kan, dan hoeft het dus ook niet meer. Terwijl het niet meer is dan een diagnose. Het kost misschien meer moeite, maar een goede docent blijft alternatieve leerstrategieën proberen tot het lukt. Ik heb een collega en – werkelijk waar – er is nog geen kind met een leesprobleem bij hem geweest dat hij niet heeft kunnen helpen.’

De rest van het interview met de auteur van Visible Learning leest u hier.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux