Leer elk kind lezen

Hoe worden we gretige lezers?



Keith Stanovich: 'Kinderen die een vlotte start nemen, lezen later meer. En wie meer leest, wordt slimmer.'

Keith Stanovich: ‘Kinderen die een vlotte start nemen, lezen later meer. En wie meer leest, wordt slimmer.’

Welke kinderen worden later de gretigste lezers? Anne Cunningham en Keith Stanovich zochten het uit. Het antwoord is meer dan verrassende antwoord geven ze in What Reading Does For The Mind (klik hier).

Kinderen die in het leesonderwijs een vlotte start nemen, worden het vaakst gretige lezers in hun latere leven. Hoe hoog ze scoren op intelligentie aan het begin van de basisschool, maakt veel minder uit dan hoe snel ze vlot beginnen lezen. Overigens: door veel te lezen lopen ze een eventuele achterstand in woordenschat en algemene kennis vaak in. Anders gezegd: aanleg is lang niet de enige variabele die een rol speelt in de intellectuele ontwikkeling. Kinderen die veel lezen, vergroten hun verbale intelligentie. Lezen maakt ze slimmer.

Cunningham en Stanovich besluiten daaruit twee dingen. Het belang van een vroege succesvolle start in het aanvankelijk lezen kan niet worden overschat. Hoe sneller een kind goed leest, hoe waarschijnlijker het later veel leest en een opwaartse spiraal op gang brengt. Alle kinderen moeten dus zo veel mogelijk leeservaring opdoen. Vooral ook de kinderen met beperktere verbale vaardigheden. Want lezen is nu net de manier om deze vaardigheden te ontwikkelen.

Voor wie gelooft dat de capaciteiten van onze leerlingen zijn wat ze zijn, en dat we die niet kunnen veranderen, er is een gewoonte die capaciteiten ontwikkelt: lezen.

Lees ook: Dyslexie en intelligentie

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux