Leer elk kind lezen

Het verschil tussen ‘niet’ en ‘nog niet’



Wat zeg je tegen een kind als lezen niet lukt? Dat hij het niet kan, of dat hij het nog niet kan?

Dat maakt nogal wat uit. De Amerikaanse psychologe Carol Dweck heeft dat op diverse plekken en in diverse omstandigheden uitgezocht. Een voorbeeld.

Dweck bestudeerde een school in een reservaat met kinderen van Native Americans. In wiskunde waren ze ramp: in alle vergelijkende studies haalden ze de slechtste scores uit hun district. Toen werd het woordje nog geïntroduceerd, waaruit de leerlingen leerden dat niemand goed of slecht is in wiskundige vergelijkingen, dat iedereen er beter in kan worden. Anderhalf jaar later waren diezelfde kinderen in hun district de besten voor wiskunde. En dat wil nogal wat zeggen: de meest welgestelde delen van Seattle maakten er deel van uit. Of zoals Dweck het zegt: de Native American kids wisten de Microsoft kids te overklassen.

Kinderen hebben recht op een omgeving waarin ze kunnen groeien: een omgeving waar nog niet wordt gezegd in plaats van niet en dys.

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux