Leer elk kind lezen

Handschrift behoedt voor spiegelschrift



Dit lijkt een aantrekkelijke manier om Hindi-letters te leren. Maar met de hand schrijven is efficiënter.

Een computerprogramma lijkt een aantrekkelijke manier om Hindi-letters te leren. Maar met de hand schrijven is efficiënter.

In het recentste nummer van Eos Wetenschap Psyche & brein (nr. 1 2013, klik hier) staat een zeer lezenswaardig stuk van de Duitse wetenschaspjournaliste Gabrielle Paschek over handschrift. Daarin bericht ze onder meer over een experiment aan de universiteit van Toulouse waarbij proefpersonen onbekende lettertekens uit  Indo-Arische talen uit Noord India werden onderwezen.

‘Bij het experiment oefende één groep proefpersonen de letters met de hand, de anderen gebruikten een speciaal toetsenbord. Onmiddellijk na de training en nog eens enkele weken later controleerden de wetenschappers het leereffect. En zie: wie met de hand had geschreven bleek een duidelijke voorsprong te hebben. Het lukte hen beter om de aangeleerde lettertekens van gespiegelde kopieën te onderscheiden. En laat dat nu precies een van de typische struikelblokken zijn voor kinderen in het eerste leerjaar.’

Problemen met spiegelende letters worden inderdaad beschouwd als een vast onderdeel van de problemencatalogus waarmee dyslectische kinderen te kampen hebben. ‘Uitsluitend leren schrijven met een toetsenbord’, besluit Paschek, ‘zou wel eens lees- en spelproblemen in de hand kunnen werken.’

 

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux