Leer elk kind lezen

Didactische resistentie



error_button

Error! Gaat het kruisje weg als u alles nog een keer op precies dezelfde manier overdoet?

Dyslectici, zegt KULeuven-expert Pol Ghesquière, voldoen aan drie criteria. Ze zitten bij de tien procent zwakste lezers. Ze zijn didactisch resistent: dat wil zeggen dat intensieve individuele begeleidingsprogramma’s ze niet vooruit helpen. En hun probleem kan niet worden verklaard door andere dingen: slecht gehoor, slecht onderwijs, noem maar op.

Over wat slecht onderwijs zou kunnen zijn, zegt Ghesquière helaas niets. Is de Freinet-aanpak goed leesonderwijs, of net niet? Is Veilig leren lezen veiliger dan Leessprong – ik lees met hup, of net niet?

Feit is: onder de dyslectici zijn net zo goed Freinet-kinderen te vinden als maan roos vis-kinderen en hup-kinderen. Die hebben dus allemaal onderwijs gehad dat goed genoeg is om dyslectische kinderen te kunnen opleveren.

Maak je iets goed door de fout te herhalen?

Neen. Als u hetzelfde blijft doen, krijgt u dit. En het resultaat van een ‘meer van hetzelfde’-dyslexiebehandeling ziet er ongeveer hetzelfde uit.

Daarnaast zijn dyslectici ook didactisch resistent: van een extra dosis maan roos vis of een individueel begeleide sprong met hup gaan ze niet beter lezen. Maar als maan roos vis bij een kind niet heeft gewerkt, waar om zou méér maan roos vis dan wél werken?

Als uw computer een fout meldt, wat doet u dan? Uw laatste muisclicks herhalen, maar wel intensiever? Of iets anders proberen?

No Comments Yet

Leave a Reply

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux