Leer elk kind lezen

Dianne McGuinness over hoe het brein met spelling omgaat



Dianne McGuinness: Hoe meer de kinderen met de hand schrijven, hoe sneller ze leren.

Dianne McGuinness: Hoe meer de kinderen met de hand schrijven, hoe sneller ze leren.

In een lezing voor de Reading Reform Foundation (kijk hier) legt Dianne McGuinness een cruciaal punt uit (vanaf tijdstip 02:00) . De alfabetcode werkt probabilisitic, op basis van waarschijnlijkheden. ‘Het brein’, zegt ze, ‘is voortdurend bezig met het analyseren van waarschijnlijkheden.’ Dat is geen bewust denkwerk, het gebeurt gewoon. De beste kansen om tot juiste analyses te komen krijgt het brein als we het materiaal dat kinderen zouden moeten leren op een ordelijke manier aanbieden.

Daarom is de lijst codeerpatronen in Dwaalspoor dyslexie opgebouwd zoals hij is opgebouwd: als een voorstel om in kleine, logische stapjes van het ene naar het andere te gaan en zoveel mogelijk te vermijden dat kinderen geconfronteerd worden met dingen die ze nog niet kunnen. Zinvolle, gedoseerde blootstelling, noemen we dat in Dwaalspoor dyslexie ( 242).

Maar: die opbouw hoeft (in eerste instantie) geen bewuste kennis te worden. U kunt de gewone dingen redelijk correct spellen, maar over de meeste dingen die u op dat vlak kunt, hebt u geen bewuste kennis. Dat was voor mij, toen ik  deze overzichten begon te maken, net hetzelfde. Ik had geleerd dat je de klank /ou/ met au of ou schrijft (dat was mijn bewuste kennis), maar ik schreef /ou/ elke dag (zonder verder bij na te denken) op vier verschillende manieren: ou, ouw, au en auw. (En u ook, neem ik aan.)

Slotsom: als we de zaken vaak genoeg op een goed geordende manier te zien krijgen en ze voor al vaak genoeg moeten produceren  (zelf met de hand schrijven dus), dan installeert het breinmechanisme dat waarschijnlijkheden analyseert de kennis vanzelf.

En dat is wat goed succesvol spellingonderwijs doet. Maar let wel: je doet dat vooral schrijvend. In de McGuinness-lezing is ook dit te vernemen: (14:15) ‘Hoe meer handschrift je in je lessen stopt, hoe sneller een kind leert wat je wilt onderwijzen.’

Lees ook: Wetenschap, Wetenschap (2)

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux