Leer elk kind lezen

Vlotheid trainen



Acteur Egbert-Jan Weeber (rechts) oefent een rol in. En doet op die manier wat hij moet doen om vlotter te gaan lezen. Dyslexie of niet. Bekijk de hele documentaire hier.

Acteur Egbert-Jan Weeber (rechts) oefent een rol in. En doet op die manier wat hij moet doen om vlotter te gaan lezen. Dyslexie of niet. Bekijk de hele documentaire hier.

We willen allemaal dat kinderen ook begrijpen wat ze lezen. Er zijn twee factoren die daar een cruciale rol in spelen. Dat zijn woordenschat aan de ene kant en vlotheid aan de andere.

Woordenschat is taalontwikkeling: veel woorden horen en lezen, leren raden naar hun betekenis en ze leren gebruiken.

Vlotheid is iets waarvan vaak wordt aangenomen dat het vanzelf komt, als je maar genoeg leest. Maar dat is niet zo: van veel autorijden wordt je nog geen formule 1-piloot.

Overigens is het herhaaldelijk onderzocht: van stil lezen lees je nauwelijks vlotter, zelfs niet van veel stil lezen. Maar wat helpt dan wel?

Daar is een antwoord op: hardop lezen, herlezen en geleidelijk versnellen tot een gewenste snelheid is bereikt. Het uiteindelijke doel is: even vlot hardop lezen als we praten. Informatie moet minstens tegen spreeksnelheid binnenkomen. Anders raken we de draad kwijt. Dus: training in vlotheid houdt op vrijwel alle scholen veel te vroeg op.

Hoe u dat concreet aanpakt? Dit filmpje van Alfabetcode-pionier Bart Ipers maakt alles duidelijk.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux