Leer elk kind lezen

De onveiligheid van Veilig leren lezen



De oorzaken van leesproblemen liggen voor de hand en daarom ziet nagenoeg iedereen ze over het hoofd. Net als Edgar Allen Poes Gestolen brief:

De oorzaken van leesproblemen liggen voor de hand en daarom ziet nagenoeg iedereen ze over het hoofd. Net als Edgar Allan Poes Gestolen brief.

Dwaalspoor dyslexie, zeggen de recensenten van het expertisecentrum Code, is ‘een slag in het gezicht’ van competente leerkrachten die dagelijks met ‘kwaliteitsvolle methodes voor aanvankelijk lees- en spellingonderwijs werken en toch niet alle leerlingen over de drempel krijgen.’ Die kwaliteitsvolle methodes ‘investeren immers ten volle in duurzame ontwikkeling en wetenschappelijke onderbouw’ en daarom mogen we niet zeggen dat ze kapitale fouten maken.

De met afstand meest gebruikte methode is Veilig leren lezen: ongeveer 85 procent van de kinderen krijgt ermee te makenHoe Veilig leren lezen een verwarring zaait die voor een hoop kinderen wel noodlottig moet aflopen, hoe Veilig leren lezen kinderen verleidt om foute gewoontes te ontwikkelen, leest u hier. Natuurlijk is al dat onheil niet de intentie van de makers. Maar dat neemt niet weg dat het onheil is en dat het met het kwaliteitsvolle karakter en de wetenschappelijke onderbouw van de methode flink tegenvalt, wat de Code-recensenten ook mogen beweren.

Nu zult u zich afvragen: Waarom nemen we aan  – ook al kunnen we dat niet aantonen – dat er wel fouten moeten zitten in de genen en de hersenen van de kinderen die maar niet leren lezen, als de fouten in de manier waarop we ze dachten te kunnen leren lezen zo voor de hand liggen?

Omdat wat het meest voor de hand ligt het makkelijkst over het hoofd wordt gezien. Edgar Allan Poe schreef er zijn beroemde verhaal over de gestolen brief over.

Lees ook: Veilig leren lezen?

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux