Leer elk kind lezen

Alfabetcode-shoppen is een slecht idee



Hoe zit het met de Alfabetcode en de pedagogische visie van uw school? Passen die wel bij elkaar? Voor Freinetwerkers gaat het er bijvoorbeeld om of een voorgestructureerde aanpak die kinderen allemaal precies dezelfde letters laat schrijven niet haaks op Freinet staat. Terwijl andere teams willen weten of een aanpak die vooral op freinetscholen ingang heeft gevonden wel voor hún school geschikt is. En moeten we ons als schoolteam niet kritisch opstellen en alleen die dingen overnemen waar we achter kunnen staan?

Laat ik u geruststellen: de Alfabetcode past bij elke pedagogische visie, behalve bij een die kinderen niet wil leren lezen. Anderzijds: Alfabetcode-shoppen is een slecht idee.

Dat komt omdat de Alfabetcode in de eerste plaats een beschrijving is van de alfabetische code die het schrift nu eenmaal is, – van alles wat kinderen moeten leren om vaardig met het schrift te leren omgaan. Zo’n beschrijving is pedagogie-neutraal. Ze is niet typisch Freinet, ze staat niet haaks op Freinet. Of kinderen op een freinetschool zitten, op een katholieke school,  een Vrije School, een Daltonschool, een Jenaplanschool of op wat voor school dan ook, aan de manier waarop het schrift werkt en aan wat kinderen moeten leren om ermee uit de voeten te kunnen verandert dat niets. Om mijn punt te illustreren: je kunt jezelf willen profileren als een progressieve genderfluïde school, maar je kunt die keuze niet gebruiken als argument om in de lessen Frans het woordgeslacht af te schaffen en te stellen dat je aan le en la niet meedoet. Wie Frans onderwijst, moet het onderwijzen zoals het is en niet anders.

Die illustratie kan bij de haren getrokken lijken, maar wie de strikte opbouw van de Alfabetcode verwerpt omdat die niet bij zijn pedagogische visie zou passen, doet eigenlijk precies hetzelfde. Wie dus met pedagogische argumenten kiest voor ‘een beetje Alfabetcode’  – wie Slakkentaal wel eens leuk vindt, maar net zo goed blijft woordjes klappen; wie wel iets ziet in akke, ekke, ikke, maar tegelijk aan lange, korte en tweetekenklanken vasthoudt – die heeft de logica van schrift en spelling (van de alfabetcode) niet begrepen en leert de kinderen geen Alfabetcode, maar iets anders. Wát kinderen van die keuze leren, weet ik niet: vast staat dat ze niet leren hoe het schrift werkt

Ik wil met iedereen meedenken die kinderen de alfabetcode wil leren.  Op wat voor type school dat gebeurt, maakt me niets uit. Alleen voor scholen die de logica van schrift en spelling willen aanpassen aan hun didactische en organisatorische keuzes, kan ik niets doen. En van zulke scholen wil ik niet dat ze ook maar suggereren  iets te maken te hebben met de Alfabetcode zoals ik die heb beschreven.

Lees ook: Een ‘beetje Alfabetcode’ bestaat niet

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De Alfabetcode bij Van Gils en Gasten

Klik op de afbeelding om het gesprek te bekijken.

Nikslexie: de Alfabetcode-film

Klik op de afbeelding om de documentaire te bekijken.

Basiskoppelingen oefent u zo

Klanken herkennen? Letters schrijven? Basiskoppelingen maken? Klik op de afbeelding en kijk hoe dat gaat.

Vlotheid trainen gaat zo

Klik op de afbeelding om de tutorial te bekijken.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux